Ako budujeme fyzickú gramotnosť v programe Brand X®

V predchádzajúcom článku sme sa venovali tomu, čo je fyzická gramotnosť. Teraz sa zameriame na to, ako sa deti stávajú fyzicky gramotnými.

Proces učenia sa fyzickej gramotnosti
Deti sa učia fyzickej gramotnosti prostredníctvom objavovania a experimentovania. V minulosti to často prebiehalo prirodzene počas voľnej hry vonku, napríklad pri lezení na strom. Takáto činnosť predstavuje „pohybový problém“, na ktorý každé dieťa ponúka unikátne riešenie na základe svojich individuálnych pohybových skúseností.

Tieto skúsenosti môžeme prirovnať k „knižnici pohybov“. Táto knižnica obsahuje všetky možné ľudské pohyby v rôznych prostrediach. Úlohou trénerov je pomôcť deťom získať prístup k čo najväčšiemu množstvu tejto knižnice, aby si mohli v prípade potreby vybrať to najefektívnejšie a najúčinnejšie riešenie pohybového problému.

Význam pohybovej plynulosti
Pohybová plynulosť znamená schopnosť plynule riešiť pohybové problémy. V minulosti si ju deti rozvíjali počas hodín voľnej hry vonku, čo už dnes nie je bežné. Dôsledkom toho sa stáva, že deti prichádzajú na ihrisko alebo do telocvične s medzerami vo svojich pohybových skúsenostiach. Tieto medzery ich môžu vystaviť riziku vyhorenia, zranenia, alebo znížiť ich potenciál a radosť zo športu.

Úloha Brand X® trénerov
Profesionálni tréneri Brand X® analyzujú, ktoré časti pohybovej „knižnice“ deťom chýbajú, a pomáhajú im získať potrebné skúsenosti na ich doplnenie. Cieľom je podporiť deti v rozvíjaní pohybových zručností, ktoré im umožnia sebavedome riešiť rôzne pohybové výzvy a tešiť sa z fyzickej aktivity.

V ďalšom článku sa zameriame na základné prvky pohybových problémov a na to, ako ich môžu tréneri ovplyvniť na podporu fyzickej gramotnosti.

Napísal Jeff Martin – zakladateľ BrandX method