Pred pár dňami sa Tina po sérii rôznych okolností nas…rdila a napísala článok, na ktorý sme zaznamenali rôzne reakcie. Niektoré sme dostali priamo na mail, iné zase na Facebooku.

Cieľom tohto článku rozhodne nebolo vyvolať vlnu nevôle a posudzovať ľudí či sú dobrí alebo zlí len na základe toho, koľko toho majú vyskladané v tréningu. Naopak, Tina dosť dôkladne predostrela náš pohľad na vec a prečo pristupujeme k tréningu tak ako pristupujeme. Nikoho nenútime k tomu, aby si kupoval CrossFit licenciu pre svoj gym, nikoho nenútime aby trénoval tak ako my v CrossFit Proton, ale na načich členoch nám záleží, rovnako ako aj na šírení dobrého mena Crossfitu. Preto keď vidíme tréningy, ktoré sa nespájajú s našim presvedčením o tom, čo CrossFit je, máme potrebu sa k tomu vyjadriť hoci si uvedomujeme, že veľakrát ide o boj s veternými mlynmi.

CrossFit ako značka/licencia/trademark je témou, ktorá by si zaslúžila samostatný článok. Kľúčové je, že niekto kto pochopí metodológiu a systém akým pracujeme, nebude mať problém zaobstarať si licenciu, lebo v tom uvidí pridanú hodnotu, tak ako ju vidíme aj my už niekoľko rokov.

Nedá sa už ani spočítať koľkokrát sme počuli vetu typu „jáj ty robíš TEN CrossFit, áno ja viem o čo ide, ja robím v podstate to isté, ja cvičím tiež s vlastnou váhou, ja chodím tiež na kruháče“ a niečo podobné v tomto duchu. Niet sa čo diviť, keď v rámci boomu, ktorý CrossFit posledné roky zaznamenal, priniesol funkčný tréning v nejakej podobe do každého väčšieho či menšieho mesta. To všetko je pozitívne, čo však vnímame negatívne je to, že často ľudia vidia za tým len ľahko získané peniaze formou – spravím skupinové tréningy pre 10 ľudí, od každého zoberiem po 5eur a mám 50 na hodinu, paráda. Taký hurá systém mohol fungovať niekoľko rokov dozadu keď bol CrossFit v našej zemepisnej šírke len v plienkach, odvtedy sa však možnosti pre ľudí, ktorí to berú vážne značne rozšírili. CrossFit gym ani CrossFit tréner nevzniká za jeden víkend ako si mnohí myslia a prezentujú to svojimi komentármi na sociálnych sieťach, čo mňa osobne dosť mrzí.

Samozrejme, že každý gym má rôzne nároky a kritériá na výber trénerov a tak ako príklad uvediem proces, ktorý musí absolvovať každý kto prejaví záujem trénovať u nás v CF Proton, keďže k tomuto gymu mám osobne najbližšie. Každý tréner musí predtým ako začne viesť skupinu, absolvovať zhruba polročné školenie, ktoré mu často otvorí oči v tom čo znamená viesť tréning a zmení jeho pohľad na náročnosť trénovania, možno aj preto sme už 2-3 ľudí odradili ešte predtým ako sa vôbec začali zaúčať. Taktiež musí absolvovať CFLV1 kurz, ktorý je len akýmsi vstupom do samotného trénovania. Trénerom sa stáva, až po odtrénovaní niekoľko desiatok hodín so skupinou. Každý z trénerov je inštruovaný k ďalšiemu vzdelávaniu, či už dostupnými online kurzami, CrossFit Specialty kurzami alebo po istej dobe aj k absolvovaniu CFLV2 kurzu, ktorý je ďalším krokom k zlepšeniu tréningového procesu. Toto všetko kedysi dávno nebolo k dispozícii, no v dnešnej dobe už je, a preto na výhovorky nie je priestor a ani dôvod. Problémom je, že nie každý je ochotný tomu obetovať čas a peniaze, bezohľadu na to koľko bude mať z toho benefitov v budúcnosti. A to je jeden z dôvodov, prečo je potom internet zahltený rôznymi neskutočnými, priam heroickými tréningovými plánmi, ktoré nie sú ani zďaleka určené pre bežných ľudí, ktorí reálne v gymoch trénujú.


Už Tina vo svojom článku načrtla, že priemerný návštevník CrossFit gymu má zhruba 30 rokov, má sedavé zamestnanie, pred začiatkom svojej crossfitovej dráhy nerobil prakticky nič čo by viedlo k tomu, že sa vie zdravo hýbať. V hlave má určité obavy, pretože jeho známy/kolega/kamarát mu povedal, či sa náhodou nezbláznil, že CrossFit to je smrť, jednoducho tam len ničia ľudí, všetci si “odpália chrbát” a dokonca na nejakom videu videl, že niekto po tréningu pľul krv na zem. Po niekoľkých odcvičených hodinách zistí, že to tak nemusí nutne byť, práve naopak, cíti sa čoraz lepšie, jeho problémy s chrbtom ustupujú, cíti sa zdravšie atď. Takto vzniká dlhoročný klient/crossfiter, ktorý vám majiteľom, resp. trénerom reálne pokryje CF licenciu, školenia, vybavenie a aj príjemné prostredie gymu a komunity. Ak sa však človek už od začiatku stretne s tým vyhajpovaným spôsobom, ktorý je žial prezentovaný aj v médiách spôsobom, že CrossFit je len o poriadnej drine, sixpacku na bruchu a súťažných ambíciách dvojtýždňových crossfiterov, dostane sa do tréningového procesu, ktorý naozaj vedie k tomu, že sa pravdepodobne zraní, resp. zistí, že to nemusí byť úplne pre neho a zanevrie na CrossFit.

Žiaľ, keď sa pozriem na mapu oficiálnych CrossFit gymov na Slovensku ako aj v Čechách, keďže s nimi máme stále veľa spoločného, a potom na reálnu situáciu koľko gymov existuje, tak prevláda práve ten druhý neoficiálny typ, ktorý možno prináša okamžité ovocie v podobe rýchleho zárobku pre svojho majiteľa, no z dlhodobého hľadiska si ľudí udržať nedokáže a spolieha sa na častú, a zbytočnú fluktuáciu. To ho potom vedie k marketingovým praktikám z minulého tisícročia ako rozdávanie permanentiek zadarmo, špeciálne limitované akcie na všetko čo sa v gyme hýbe, a podobne. Predaj kvalitnej služby, ktorou by mal byť CrossFit ako metodológia k dosiahnutiu lepšieho zdravia ho absolútne nezaujíma. V dobe sociálnych sietí už naozaj nie je potrebné platiť si za obrovské bilboardy alebo reklamné shoty v mainstreamových médiach len aby som bol na očiach. Čo je dobré to sa jednoducho predáva samé, ľudia o tom hovoria, ľudia si to radšej vyskúšajú na vlastnej koži ako by o tom mali len počúvať z rádia. FB reklama sa dá rovnako robiť rôznymi spôsobmi, pre nás je to ideálny nástroj na to ako dostať do popredia výsledky našej, niekedy aj niekoľko hodinovej, práce v podobe edukačných článkov alebo videí a dostať ich do povedomia čo najväčšej skupiny ľudí, vnímame to skôr ako osvetu, a nie reklamu.


Jednoducho povedané, snažíme sa rozvíjať a pomáhať tomu čo robíme rôznymi školeniami, seminármi, z ktorých niektoré sú úrčené aj pre ľudí, ktorí nie sú našimi členmi. Zapájame sa do organizácie projektov, ktoré dostávajú CrossFit ako taký do povedomia, napr. CrossGym liga. Žiaľ zrejme to stále nestačí, pretože každý týždeň sa nájde niekto, kto príde s vetou „jasné ja viem čo to je TEN crossfit“ a vtedy už naozaj strácame slová. No naša pomoc nekončí len pri organizácii akcií. Niekoľkým ľudom, resp. gymom sme ponúkli, že im dáme možnosť formou špeciálneho programu, nahliadnuť do toho ako fungujeme, ako vedieme tréning, čo vyžadujeme od trénera, ako postupujeme pri tvorbe programu atď., atď. Jeden,  presne jeden jediný prijal našu ponuku a má záujem sa zúčastniť niečoho takého. A možno práve to bude prvá lastovička toho, že uvidíme viac gymov, ktoré sa začnú kvalitou podobať celosvetovému štandardu CrossFit gymu, že začnú pribúdať licencované gymy a školení tréneri. Sme si vedomí, že CFLV1 z nikoho trénera neurobí, to robia až skúsenosti a množstvo odtrénovaných hodín. Veľmi radi pomôžeme niekomu, kto sa cítil urazený našim článkom o tom ako podľa nás má a nemá CrossFit tréning vyzerať. A možno práve vďaka tomu posunieme diskusiu od obraňovania/hejtovania CrossFitu ku kamarátskej diskusii o tom ako sa kto v čom dokázal za posledný rok zlepšiť a aký to malo vplyv na jeho život, nie len po športovej ale aj osobnostnej stránke.

Od prvej vety je zrejme zjavné, že tento článok je venovaný skôr trénerom, resp. niekomu kto vedie cross… + niečo gym a možno aj oficiálny CrossFit gym. Možno je veľmi trúfalé, takto otvorene hovoriť k ľuďom, ktorí sa snažia a robia možno všetko čo je v ich silách, no ja som si istý, že sa dá prezentovať to čo robíme aj lepšie ako len spotením sa, nekonečnými hero workoutami a fotkami bez trička. Pre mňa je víťaz na tréningu niekto, kto spraví prvýkrát poctivý drep, prvý zhyb, možno stojku a podobne, jednoducho sa dokáže v niečom zlepšiť v každom tréningu, ktorý absolvuje, pretože takých ľudí je medzi nami ďalších pár miliónov (keď zoberieme aj Čechy tak ešte o pár miliónov viac) a každý z nich je potenciálnym klientom pre váš gym. Koľko je ľudí, ktorí sú dnes špičkoví crossfiteri, ktorí zvládnu Monster Mash tréning každý pondelok najbližších 5 rokov?! Podľa mňa by mi stačili dve ruky na ich zrátenie. A tak by sa mohol každý tréner zamyslieť, pre koho je ten jeho tréning určený, aké sú vlastne ciele ľudí na tréningu a pomôcť im tie ciele naplniť, bez ohľadu na ich výkonnosť.

Vďaka ak si to dočital až dokonca a samozrejme na akékoľvek otázky alebo komentáre radi odpovieme na crossfitproton@gmail.com.

Palo